سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یاوران کتاب

 

1. هاکلبری فین، مارک تواین، 1884
این کتاب تا مدتها کتابی بحث برانگیز به شمار می‌رفت، رمان مارک تواین تضاد بین رویاهای بی ریا و ساده دوران کودکی و واقعیات بی پرده و ظالمانه را به نمایش می‌گذارد و به توضیح برابری، مساوات، عدالت و حقوق بشر می‌پردازد. در این کتاب‌ هاک خودش را به مردن می‌زند تا به رودخانه فرار کند؛ در آنجا او با برده ای به نام جیم آشنا می‌شود که او نیز فراری است. آنها با همدیگر به جستجوی آزادی می‌روند و در هر لحظه از سفرشان مورد آزمایش قرار می‌گیرند. در حالیکه ‌هاک به دنبال بازگشتن به زندگی بی قیدانه و راحت است، جیم نیز در جستجوی آزادی شخصی می‌باشد که هیچ وقت در زندگی نداشته. با ورود تام سایر‌ هاک با مشکلی روبرو می‌شود و سر دوراهی قرار می‌گیرد که آیا به خانه برگشته و یا به خاطر آزادی جیم زندگی اش را به خطر بیندازد؟!
این کتاب از همان ابتدا به خصوص در قرن بیستم بسیار مورد بحث و مجادله بود؛ چراکه کلمه "کاکاسیاه" بارها به صورت افراطی در داستان استفاده شده است. نوع لهجه و گویش عامیانه داستان نیز مورد انتقاد قرار گرفته بود.
ارنست همینگوی در مورد‌ هاکلبری فین گفته است: این کتاب بهترین کتابی است که تابحال داشته‌ایم
.

2. دنیای جدید را نجات بده (Brave New World)، آلدوس هوکسلی، 1932
این کتاب که در سال 1932 منتشر شد مشهورترین رمان آلدوس هوکسلی به شمار می‌آید؛ البته مهم‌ترین رمان او نیست. این کتاب بارها مورد اعتراض قرار گرفت و هنوز هم کتابی بحث برانگیز به حساب می‌آید. هوکسلی در این کتاب دیدگاه خود که بر پایه علم و تکنولوژی است را برای خواننده به نمایش می‌گذارد. داستان مواد مخدر و دخانیات، تمایلات جنسی و خودکشی رابه تصویر کشیده و خوار و خفیف بودن فرهنگ ایالت متحده را از دید هوکسلی نشان می‌دهد.

 3. کتاب 1984، جورج اورول، 1949
جورج اورول زمانی که به خاط بیماری سل در بستر مرگ قرار داشت، در حال نگارش این کتاب بود. کتاب وضعیت اندوهناک و آینده جامعه ای را به روشنی به نمایش می‌گذارد که زندگی خصوصی، حقیقت و اراده آزاد از آن رخت بربسته است. او سبکهای زندگی و چگونگی عملکرد دولتها را دوباره نشان داده و دیدگاه تازه ای را در مورد موضوعات مختلف عرضه می‌کند، موضوعاتی نظیر:
نظام استبدادی، شکنجه، کنترل ذهن، امارات متحده آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی، زندگی خصوصی، تکنولوژی، قدرت، احساسات بشری، مذاهب سازمان یافته، سانسور و ممیزی، مسائل جنسی و ...
این کتاب دقیقا از زمان انتشارش و تا به امروز در زمره کتابهای بحث برانگیز به شمار می‌آمده است.
البته افراد زیادی ادعا کردند کتاب افراطی و غیر طبیعی است؛ چراکه توسط مردی که با آرزوی مرگ در ضمیر ناخودآگاهش دست به گریبان بوده نوشته شده است. تعداد زیادی از خواننده‌های آمریکایی نیز عنوان کردند که این کتاب سوسیالیسم  دموکراتیک را  رد کرده است. 

 4. ناطور دشت، جی دی سلینجر،1951
این رمان بلافاصله بعد از انتشار در سال1951 بارها در راس پرفروش‌ترین‌ها قرار گرفت. سلینجر در ناطور دشت سه روز از زندگی پسر 16 ساله ای را روایت می‌کند. کتاب بدوا برای بزرگسالان نوشته شد، اما سرانجام به صورت بخشی از برنامه آموزشی در دبیرستان و کالج‌ها در آمد. ناطور دشت به زبانهای زیادی نیز ترجمه شده است. بنابه دلایلی موضوع کتاب چندین بار به بحث و جدل کشیده شد دلایلی مثل:
توصیف کردن تشویشها و تمایلات جنسی نوجوانان، استفاده از زبان بد و زشت‌گویی، گرایشات ضد سفید پوستی، خشونت و تعدی افراطی و بیش از حد.هولدن کالفیلد یا همان شخصیت اصلی داستان نمادی برای اعتراض و عصیان به شمار می‌رود.  و بالاخره در سال 1980 وقتی که مارک دیوید چاپمن به جان لنونعضو گروه بیتلز شلیک کرد و او را کشت، این کتاب را دلیلی برای توجیه کارش عنوان کرد.

 5. لولیتا، ولادیمیر ناباکوف، 1955
لولیتا اثر ولادیمیر وقتی که در سال 1955 در فرانسه منتشر شد، طوفانی از بحث و جدلها را به سوی خود فرا خواند و از آن زمان تا به حال پشت پرده پنهان مانده است. این کتاب افکار فردی به نام هومبرت با تمایلات جنسی نسبت به کودکان را افشا می‌کند. هومبرت زندگی خود و همچنین دل مشغولی‌هایش نسبت به دختر بچه‌ها، مثل دختری دوازده ساله به اسم هنر دالرز را نقل می‌کند. چاپ این کتاب در فرانسه، بریتانیا، نیوزیلند، آفریقای جنوبی و آرژانتین ممنوع اعلام شد. اما در آمریکا با موفقیتی عظیم مواجه شد و گفته می‌شود از زمان کتاب بربادرفته اولین کتابی بوده که در سه هفته اول چاپ 100000 نسخه اش فروش رفته است.

 6. من می‌دانم پرندگان فقسی چرا آواز می‌خوانند، مایا آنجلو، 1970
این کتاب اولین زندگی نامه شخصی از پنج زندگی نامه مایا آنجلو می‌باشد و در سال 1970 منتشر شده است. عنوان کتاب از "دلسوزی" نوشته پل لاورنس دامبر گرفته شده است و استقامت و پشتکار را حتی در مواجه با ظلم و فشار تشریح می‌کند. مایا آنجلو در این کتاب شرح حال دوران جوانی‌اش را ارائه می‌دهد که سرشار از ضربه‌های روحی، مصیبت، ناامیدی، نارضایتی و دست آخر استقلال و بی نیازی بوده است. آنجلو به مقوله تبعیض نژادی می‌پردازد که او و مادربزرگش (علی رغم اینکه مادبزرگش ثروتمند از سفید پوستها بود) را در شهر کوچکشان درگیر کرده بود.
در چندین پاراگراف او شرح می‌دهد که چگونه زمانی که فقط هشت سال داشت از سوی دوست پسر مادرش مورد تجاوز قرار گرفت. اما تاثیر و نفوذ مادربزرگش در پیروزی‌های او در برابر ناملایمات زندگی نقش بسیار پررنگی داشت. 
بسیاری از افراد به شکل گرافیکی کتاب که ترسیم کننده جزئیات خشونت، تجاوز و سوءاستفاده جنسی بود، اعتراض کردند. باوجود این کتاب در ابعاد گسترده ای مورد استقبال واقع شد و حتی در مدارس نیز تدریس شد. همچنین به عنوان کاندیدای دریافت جایزه کتاب ملی انتخاب نیز شد.

 7. کتاب آشپزی آنارشیست، ویلیام پاول، 1971
یک نمونه کتاب کلاسیک که در سال 1971 چاپ شد و استراتژی‌های مفیدی را به مبارزان خشونت و تعدی ارائه می‌کرد. کتاب چندین بخش را تحت پوشش قرار می‌دهد که در این بخشها به شرح تظاهرات سازمان یافته، خرابکاری، گروه‌های خویشاوندی و موضوعاتی دیگر نظیر حمایت کردن از بازمانده‌های جنایت‌های محلی و سلامت روحی می‌پردازد.
این کتاب خشم ادارات دولتی و گروه‌های آنارشیست را برانگیخت؛ چرا که آنها احساس می‌کردند کتاب ایده‌های آنارشیستی‌شان را سوءتعبیر کرده است. دیگران هم به دستورالعمل‌ها و توصیه‌های کتاب ایراد گرفتند و اذعان داشتند که آنها به شدت غیر دقیق و نادرستند. بعدها وقتی که پاول پا به سن گذاشت، سعی کرد که کتابش را سانسور کرده و گفت که این کتاب محصول تصورات ذهنی غلط و شور و هیجان جوانی بوده، به امید اینکه آن را پیش نویس کرده و به ویتنام برای جنگی که بهش اعتقاد نداشت بفرستد.

 8. آیات شیطانی، سلمان رشدی، 1989
کتاب سلمان رشدی به خاطر موضوع جنجالی‌اش بحث و جدلهای بسیاری را در پی داشت. عنوان کتاب یعنی آیات شیطانی به رویدادی اشاره می‌کند که واقعی بودن یا خیالی بودن آن رویداد را زیر سئوال برده است. رشدی در اظهارات کفرآمیزش نام بدوی شیطان را به نام حضرت محمد نسبت داده و پس از انتشار کتابش و در همان سال در پاکستان شورشهای زیادی به پا شد، تعداد کمی‌ از مردم کشته و تعدادی هم در هند زخمی ‌شدند.
باوجود عذرخواهی کردن سلمان رشدی، آیت الله خمینی رهبر ایران نویسنده را گناهکار دانست و یک میلیون دلار برای قاتل رشدی جایزه تعیین کرد و درصورتی که قاتل ایرانی می‌بود نیز جایزه به سه میلیون دلار افزایش پیدا می‌کرد.
پلیس ونزوئلا هم برای کسانی که کتاب را خوانده و یا حتی خریده بودند 15 ماه زندان تعیین کرد. ژاپنی‌ها برای هر کس که چاپ انگلیسی کتاب را می‌فروخت جریمه ای تعیین کرده و مترجم ژاپنی کتاب گفته بود که به خاطر درگیر شدن در این کتاب مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. فروشنده‌های آمریکایی کتاب هم به خاطر اینکه به مرگ تهدید شدند، کتاب را از قفسه‌های کتاب فروشی‌هایشان خارج کردند. رشدی تقریبا ده سال در خفا و به تنهایی زندگی کرد و این کشمکش‌ها و جنجالها تا به امروز ادامه داشته است.

9. سری کتابهای هری پاتر، جی.کی.رولینگ، 2001
سری کتابهای هری پاتر برای همه شناخته شده است و در زمره داستانهای کودکانه، ماجراجویانه و بی‌ضرر به شمار می‌روند. با این حال کتاب طی پنج سال گذشته با بحث و جدلهایی همراه بوده است. این بحثها از جانب برخی افراد بوده که اعتقاد داشتند داستانها با درگیرکردن بچه‌ها در نیروهای غیبی و جادوگری آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
این رمانها زندگی یک جادوگر جوان که شیطان لرد ولدرمونت والدین جادوگرش را کشته اند پیگیری می‌کند. این پسر جوان در روز تولد یازده سالگی‌اش دعوتی مبنی بر شرکت در مدرسه جادوگری دریافت می‌کند و هر جلد از کتاب یک سال از زندگی او در این مدرسه را به تصویر می‌کشد. این کتابها بهانه‌هایی را به دست مخالفان داده اند. بعضی از والدین و گروه‌های مذهبی احساس می‌کنند که این کتابها بیش از اندازه بچه‌ها را در عالم رویا و خیال فرو می‌برد.

 10. رمز داوینچی، دن براون، 2003
کتاب دن براون از همان ابتدا مورد هجوم منتقدان و بحث و جدلها قرار گرفت. زیرا کتاب دید تخیلی به خوانندگان می‌دهد و شخصیتهای داستان قصد دارند حقایق پنهانی که کلیسای کاتولیک قرن‌ها بر آنها سرپوش گذاشته را فاش کنند. این حقایق شامل: تردید در الوهیت عیسی و تجرد او و احتمال وجود فرزندان و اعقابی از عیسی می‌شود.
اکثر اعتراض‌ها بر علیه کتاب به گمانه‌زنی و سوءتعبیر از تاریخ کلیسای کاتولیک رم و سئوالهای اساسی راجع به اعتقادات مسیحیت مربوط می‌شود. این کتاب به خاطر تشریحات غیر دقیق از تاریخ، جغرافیا، معماری و هنر اروپا نیز مورد اعتراض واقع شده است.
و در آخر باید بگوییم که در این متن نتوانستیم لیست کامل از تمام کتابهای جنجالی که تعدادشان بیشتر از اینهاست تهیه کنیم و البته این 10 کتاب بی شک جنجالی‌ترین کتابهایی بوده که تا به حال چاپ شده اند.


 

رهبر معظم انقلاب صبح 14 اردیبهشت با حضور در مصلای امام خمینی(ره) تهران از بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کردند.

بر اساس این گزارش، رهبر معظم انقلاب اسلامی سال گذشته نبز به مدت 2 و نیم ساعت از بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب بازدید کردند. در این دیدار که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت، رهبر انقلاب اسلامی سپس در جمع تعدادی از ناشران حاضر در نمایشگاه بین المللی کتاب با اشاره به استقبال بسیار خوب مردم از نمایشگاه کتاب تأکید کردند: باید بگونه ای برنامه ریزی شود که فضای کتابخوانی در کشور توسعه و تعمیق پیدا کند.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: باید با یک برنامه ریزی دقیق و تعیین اهداف مرحله ای، در هر سال همگام با برگزاری نمایشگاه کتاب و افزایش جمعیت بازدید کننده، در فضای کتابخوانی کشور نیز پیشرفت چشمگیری بوجود آید.
ایشان با تأکید بر لزوم ارزیابی محتوایی هر ساله نمایشگاه کتاب بوسیله افرادی کارشناس و صاحب صلاحیت، افزودند: این ارزیابی نشان خواهد داد که آیا هر دوره نمایشگاه کتاب از نظر محتوا، نسبت به دوره قبل، تغییر و رشد داشته است یا خیر.
رهبر انقلاب اسلامی، برطرف کردن برخی موانع تولید و نشر کتاب را یادآور شدند و تأکید کردند: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با کمک دولت، این موانع بویژه موضوع گرانی کاغذ را برطرف کند.
حضرت آیت الله خامنه ای تولید کاغذ در کشور را از جمله تولیدات امتداد دار خواندند و خاطرنشان کردند: مهمترین تولید ملی، تولید امتداددار است و با برطرف شدن مشکلات کارخانه های کاغذ، قطعاً راه برای کتابخوانی بیشتر و ارزان شدن قیمت کتاب، باز می شود.
ایشان همچنین با تأکید بر اینکه موضوع ترجمه، جاده ای یکطرفه نیست افزودند: دولت باید زمینه ای فراهم کند تا تولیدات خوب کتاب در کشور از جمله در بخش های مذهبی، تاریخی، ادبیات و علوم، به زبان های مختلف ترجمه و در معرض دید جهانیان قرار گیرند.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان، موضوع ویراستاری و صحیح بودن متون کتابها از لحاظ دستور زبان فارسی و کتاب آرایی و شکل ظاهری کتاب ها را مهم خواندند و خاطرنشان کردند: یکی از کارهای ضروری در چرخه تولید و عرضه کتاب، ساماندهی توزیع و ایجاد فروشگاههای زنجیره ای کتاب است.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، تعدادی از ناشران در سخنانی به بیان دیدگاههای خود در موضوعات مختلف کتاب و کتابخوانی پرداختند.
بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، پیشنهاد تأسیس شورای عالی کتاب و رادیو کتاب، تأسیس فروشگاههای بزرگ زنجیره ای کتاب، شفاف نبودن قوانین ممیزی کتاب، مشکلات مربوط به سیستم توزیع کتاب، لزوم تبلیغ و ترویج مناسب و گسترده کتاب، موضوع گرانی کاغذ و تأثیر آن بر قیمت کتاب، و ضرورت توجه جدی تر به مقوله تولید کتاب های کودک و نوجوان در کشور از جمله مسایلی بودند که ناشران در سخنان خود به آنها اشاره کردند.

گفتنی است بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 11 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می شود.

 http://www.noshahronline.ir


نخستین اثرم

با عنوان

"دل نوشته هایم برای تو" 

با قیمت 4000 تومان

در بیست و ششمین

 نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

 11تا 21 اردیبهشت 1392

 در مصلای تهران 

توسط انتشتارات شلفین در بخش ناشران عمومی

 به نمایش گذاشته شده است.

 "منتظر حضور گرم شما در انتشارات شلفین هستیم."


دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری در آیین افتتاحیه بیست‌وششمین نمایشگاه  بین‌المللی کتاب تهران گفت: جامعه بشر، نیازمند علم و معرفت و دانایی است. دانایی،  فقط زمانی در جامعه بشری جاری خواهد شد که مکتوب و تثبیت شده باشد و کتاب،‌ بهترین  ظرف انتقال دانایی است  .

به گزارش ستاد خبری بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دکتر محمود  احمدی‌نژاد در آیین افتتاحیه این نمایشگاه، با تبریک روز زن و میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: ایشان انسان کامل و الگوی بشریت بودند.

وی به اهمیت کتاب، کتابت، دانش و لزوم تبادل آن تاکید کرد و افزود: انسان خلقشد تا با عزت و انسانی، در عالم زندگی کند. همچنین امنیت، رفاه، عزت و حقیقتِ انسانبودن را تجربه کند. حدود 10هزار سال از هبوط انسان بر زمین می‌گذرد و هنوز اینماموریت و هدف محقق نشده است.

رییس‌جمهوری عنوان کرد: سعادت انسان‌ها در تعامل،‌ همگرایی، همدلی و پیگیریهدف مشترک آن‌هاست. جهالت و تعصبات ناشی از بی‌اطلاعی، خودخواهی، توسعه‌طلبی وبرتری طلبی‌ها، مانع از تعامل و درک حقیقت انسانی شده است. اگر تعصبات وخودخواهی‌ها را از لایه‌های ذهنی برداریم، فقط حقیقت انسان باقی می‌ماند.

دکتر احمدی‌نژاد، حقیقت انسانی را همان فطرت و ظرفیت الهی شدن خواند و تصریحکرد: دانایی، راه روشنی برای رسیدن به این هدف است. اگر حجاب‌های تعصب، انسان را ازحیثیت انسانی ساقط نکند و اگر کسی جایگاه حقیقی انسان را در عالم هستی بشناسد، بهپستی و خودخواهی و واگرایی نخواهد رسید.

وی در ادامه، دانش، دانایی و اندایشه را تنها راه عبور از جهالت دانست و گفت: دنیایی بدون خودخواهی را تصویر کنید که انسان‌ها با دانش و اندیشه با یکدیگر تعاملایجاد می‌کنند و این همان فصل مشترک و سطح برخورد انسان‌های برآمده از دانش و معرفتانسانی است. در این صورت،‌ دیگر نیازی به بمب اتم و سلاح‌های کشتار جمعی نیست وسرمایه کشورها برای آن به هدر نمی‌رود.

رییس‌جمهوری با اشاره به تاثیر تعامل اندیشه‌ها و دانش‌ها بر سعادت انسان گفت: جامعه بشری، نیازمند علم و معرفت و دانایی است. دانایی، فقط زمانی در جامعه بشریجاری خواهد شد که مکتوب و تثبیت شده باشد. کتاب،‌ بهترین ظرف انتقال دانایی و فضایتعامل اندیشه‌ها و تفکرهاست.

وی ادامه داد: کتاب محیطی بی‌انتها و امن برای برقراری ارتباط بین جان‌ها واندیشه‌هاست و برای تقویت همگرایی بین انسان‌ها و زدودن تعصبات و واگرایی موثرخواهد بود. جهان،‌ زمانی به سعادت می‌رسد که بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزهصرف شده باشد؛ در این صورت اندیشمندان، متفکران و صاحب‌نظران از مرز جهالت عبورکرده و این اتفاق خواهد افتاد.

دکتر محمود احمدی نژاد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را میعادگاه و نشانه‌عزم ملت ایران برای پیمودن راه سترگ رسیدن به قله‌های سعادت بشری خواند و یادآورشد: ملت ایران از دیرباز، علم و اندیشه و دانایی را به عنوان فصل مشترک خود با سایرملت‌ها قرار داده و همچنان، این مسیر را دنبال خواهد کرد.

رییس‌جمهوری در پایان سخنانش، با قدردانی ازبرگزار کنندگان بیست‌وششمیننمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: شما سربازان جبهه دانایی در مقابل جهالتهستید

بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 11 تا 21 اردیبهشت ماه در مصلایامام‌خمینی (ره) برپا خواهد شد./

http://www.tibf.ir/News/ShowNews.aspx?id=5070


قاسم احمدی لاشکی، عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این که  نمایشگاه کتاب یکی از راه‌های ایجاد انگیزه کتابخوانی بین مردم است، به ستاد خبری بیست وششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: کتاب و کتابخوانی در دانشگاه ها و مدارس سراسر کشور باید هدف گذاری شود؛ به عنوان مثال در حوزه ورزش وکنکور هدف وجود دارد اما در زمینه مطالعه مفید و کتابخوانی چندان هدف مشخص و برنامه ریزی خوبی نداریم.

وی افزود: باید مطالعه مفید در میان دانشجویان و دانش آموزان که 17 میلیون نفر، یعنی تقریبا یک سوم جمعیت کشور را تشکیل می دهند، لحاظ کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آمار سرانه مطالعه کشورمان در مقایسه با  برخی کشورهای توسعه یافته قابل قبول نیست اما در مقایسه با کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایگان ایران وضعیت مطلوبی داریم.

احمدی لاشکی گفت: همانطور که کشورمان در نانوتکنولوژی، بیو تکنولوژی و هوافضا پیشرفت چشمگیری داشته است، درحوزه علوم انسانی چندان پیشرفت نداشته است و با برپایی نمایشگاه کتاب می توان انگیزه کتابخوانی را به نحو مطلوب در بین مردم ایجاد کرد.

وی یکی از راه های افزایش مطالعه مفید و فرهنگسازی در این زمینه را معرفی افراد کتابخوان دانست و افزود: با معرفی افراد برتر وکتابخوان مناطق روستایی و شهری، می توان اولین قدم تاثیر گذار را برای افزایش مطالعه و فرهنگسازی در کشور برداشت.

احمدی لاشکی به طرح کتابخانه سیار صبا اشاره کرد و افزود: کتاب های این کتابخانه ها با کمک های مردمی و اهدای کتاب از سوی قشرهای مختلف جامعه تامین می شود و اطلاع رسانی دائم آن در صداوسیما توانسته  قدری در فرهنگسازی و خواندن کتاب موثر باشد.

 نماینده مردم نوشهر وچالوس گفت: توجه به قشر های محروم از کتاب، به ویژه در شهرستان ها و روستاهای سراسر کشور و معرفی افراد کتابخوان از طریق رسانه ها نیز یکی از راه های دیگر برای ایجاد انگیزه مردم به مطالعه است.

بیست وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از11  تا 21 اردیبهشت ماه سال 92 در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

http://www.tibf.ir/News/ShowNews.aspx?id=5030


 

به حول قوه الهی اولین جلسه انجمن کتابخانه عمومی پول کجور در سال حماسه سیاسی وحماسه  اقتصادی با حضور بخشدار کجور رئیس انجمن کتابخانه و کارشناس فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نوشهر و سایر اعضا انجمن  روز چهارشنبه مورخ 4 /2/92درمحل کتابخانه عمومی پول کجور برگزار شد.

پس از قرائت کلامی چند از کلام الله مجید بخشدار کجور ضمن بیان اهمیت مطالعه و نقش بی بدیل آن در عرصه های مختلف زندگی بشر خاطر نشان ساخت:کتابخوانی به عنوان یک مهارت اجتماعی تلقی می شود و همه ی ما در افزایش سرانه ی کتاب و کتابخوانی جامعه ی خود سهیم هستیم.

سید نادر موسوی زاده تعامل تنگاتنگ اداره آموزش و پرورش و کتابخانه را عاملی مهم برای جلب و جذب بیشتر دانش آموزان به کتابخانه بیان نمود و افزود:همان طور که برای افزایش کمی اعضا کتابخانه اقداماتی انجام می شود برای افزایش دیگر شاخص های ارزشیابی کتابخانه نیز باید نهایت سعی و تلاش انجام شود تا به  افق چشم انداز 1404 نزدیک تر شویم.

سید نادر موسوی زاده در خصوص ایجاد انجمن کتابخانه یار خاطرنشان ساخت:هدف از راه اندازی انجمن خیرین کتابخانه یار تنها احداث کتابخانه نیست بلکه این خیرین می توانند در زمینه های ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، فعالیت های فرهنگی در راستای اهداف کتابخانه ها، اداره کتابخانه ها و ... نیز فعالیت کنند.

مسئول کتابخانه عمومی پول کجور از ظرفیت فوق العاده  دانش آموزان منطقه کجور سخن به میان آورد و تصریح کرد: کتابخانه عمومی جزء سرمایه های فرهنگی منطقه کجور به شمار می رود وباید به این باور دامن بزنیم که مردم ما نیاز به مطالعه دارند و انتظار داریم فرهنگ کتابخوانی بدرستی در میان مردم نهادینه شود.

زینب خزایی ضمن گزارشی از چند مصوبه ی اجرا نشده سال 91 تصریح کرد:وصول نیم درصد شهرداری یکی از مصوبات اجرا نشده سال قبل می باشد که انتظار داریم با عنایت ویژه شهردار محترم دریافت نمائیم.

خزایی در خصوص احداث انجمن کتابخانه یار افزود: توسعه کتابخانه ها به لحاظ کمی و کیفی و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی از عهده یک دستگاه و یا نهاد خاص به تنهایی خارج است و برای رسیدن به نقطه مطلوب در این زمینه نیاز به مشارکت سایر دستگاه ها و نیز همت عمومی خیرین است.

آقای علی اصغرحسینی کارشناس فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نوشهر با بیان این که آموزش دنیا به سمت و سوی الکترونیکی کشیده شده است افزود: امروزه کتاب رقبای فراوانی از جمله فناوری های نوین ارتباطی دارد و برای آنکه کشش و جذابیت لازم در این بخش ایجاد شود نیازمند توجه بیشتر به محتوا هستیم.

سعید ابوجعفری معاونت اداره آموزش و پرورش کجور با بیان اینکه یکی از شاخصه های ارزیابی رشد توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه و کتاب خوانی مردم آن مرز و بوم است اظهار داشت: هرچه در حوزه فرهنگ کار شود باز هم کم است و مهمترین وظیفه دستگاههای فرهنگی ارتقای جایگاه مطالعه و اهمیت دادن به  حوزه ی کتاب و فرهنگ است.

ابوجعفری افزایش ساعات مطالعه در مدارس را به عنوان راهکار جذب دانش آموزان به مطالعه بیان داشت و خاطر نشان ساخت  نقش معلمان  در ایجاد انگیزه ی کتابخوانی دانش آموزان را نباید نادیده گرفت.

  


 

نمایشگاه بین  المللی کتاب تهران  با 25 دوره برگزاری یکی از معتبرترین نمایشگاه های بین المللی در سراسر جهان است. حضور سالانه بیش از 2500 هزار ناشر داخلی و 1700 ناشر خارجی و بازدید بیش از 5 میلیون نفر از این نمایشگاه، اعتبار فوق العاده ای به آن بخشیده است.

ستاد برگزاری نمایشگاه  در تلاش است تا در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ( 11- 21 اردیبهشت 1392) بیش از پیش در جهت اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی و رضایت مردم فرهنگ دوست کشورمان گام بردارد.