سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یاوران کتاب

کسی به فکر کتاب نیست

‌آرزو می‌کنم یه روز بتونم تمام کتاب‌های حوزه مازندران شناسی را به چاپ برسونم.(گفت و گو با فریده یوسفی،شاعر،پژوهشگر و مدیر انتشاراتی شلفین)

مازندنومه،کلثوم فلاحی: چند هفته پیش از این مصاحبه،فریده یوسفی با سردبیر مازندنومه تماس گرفت و گفت اگر فرصتی پیش بیاید دلم می خواد بعضی مسایل مربوط به حوزه چاپ و نشر کتاب رو بازگو کنم.

موضوع به من منتقل شد و در اولین فرصتی که دست داد توی دفتر کار این بانوی فرهنگ دوست حاضر شدم و اون چه می خونید ماحصل گفت و گوی من با فریده یوسفی زیرابی است؛مدیر انتشارات شلفین که با دویدن ها و تلاش هایش اکنون برندی معروف رو در حوزه چاپ و نشر استان و کشور عرضه کرده و چند ماه پیش ده سالگی شلفین رو هم جشن گرفت.

*مازندنومه:خب،از کجا این گفت و گو رو شروع کنیم،بهتره؟

    -بذار این جوری شروع کنیم که هر سال در روز مازندران، تند و تند آمار نشر کتاب رو می‌گیرند اما یک نفر نمی‌پرسه این کتاب‌ها چه جوری منتشر می‌شه!

آمار دادن، کار راحتیه، اما با اوضاع فعلی و نابسامان کاغذ، ناشر چگونه کتاب منتشر می‌کنه؟هیچ کس این رو نمی پرسه.

مازندنومه:از طرفی ما تعداد زیادی پژوهشگر علاقه‌مند در استان داریم که کار ارایه می‌کنند اما هزینه چاپ ندارند.

- درسته،دست ناشر هم خالیه.من البته درد مشترکی با پژوهشگران استان دارم و تا زنده‌ام و توان دارم کمک می‌کنم تا کارهای پژوهشی بر زمین مونده در استان، منتشر بشه ،اما یه سئوال دارم که واقعا بودجه کتاب های مازندران شناسی در بودجه استانی، جایی نداره؟ اگر از کتاب های مربوط به مازندران در استان مازندران حمایت نشه پس در کجا باید از این کتاب‌ها حمایت بشه!؟

ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید.

 منبع: http://www.mazandnume.com/?PNID=V13909

 


برگزاری نشست  با حضور بانوان شاغل شهر پول

بمناسبت هفته دولت و روز کارمند نشست مسئولان با بانوان کارمند شهر پول با حضور امام جمعه بخش کجور حجت الاسلام و المسملین حاج یزدان جهاندار لاشکی- بخشدار کجور سید نادر موسوی زاده و شهردار شهر پول اسدالله زالپولی با محوریت نقش زنان در مشارکت دولت روز چهارشنبه مورخ 8/6/91 در محل بخشداری کجور برگزار شد.

در این نشست که به منظورطرح  مسائل مهم   واساسی بانوان در  این منطقه برگزار گردید  به مسئله مهم نقش و تاثیر مشارکت بانوان در توسعه ی پایدار جامعه ی شهری پرداخته شد که در این   راستا پیشنهادهای موثر وکارآمد بدست آمد که جهت طرح در جلسات شهرستانی اقدام می شود.

امام جمعه بخش کجور با قرائت آیه 13 سوره حجرات گرامی ترین افراد را نزد خدا با تقوا ترین عنوان و افزود: در جاهلیت افتخار به قبیله و نسب بود و اسلام اصالت و واقعیت افراد را  بر تقوا قرار داد و زنان و مردان را هر دو موازی هم قرار داد که هیچگونه حق برتری نسبت به هم ندارند.

حجت الاسلام و المسلمین جهاندار لاشکی از مسئولیت های خطیر انسان نام برد که اینگونه مطرح کردند:انسان دارای دو مسئولیت حقیقی و حقوقی است که لازم است نسبت به مسئولیت حقیقی انسان که به نحوه ی برخورد صحیح با خانواده و اطرافیان است دقت نظر بیشتری شود .

در ادامه بخشدار کجور با بیاناتی در خصوص اهمیت نقش و مشارکت زنان در اجتماع  پرداخت.

سید نادر موسوی زاده خاطرنشان ساخت: خوشبختانه پس ازشکل گیری انقلاب اسلامی با بهره گیری از تعالیم نورانی اسلام ، جایگاه و نقشی والا و مهم برای بانوان در نظر گرفته شده است به طوری که مسآله زنان به قول آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ، از مسائل اصلی ایران به شمار می رود .

موسوی زاده با عنوان اینکه زنان به عنوان سنگ بنای خانواده و جامعه محسوب می شوند تصریح کرد:. اسلام برای زنان جایگاهی انسانی قائل است . از این منظر زن دارای کرامت است و. بر اساس این نگرش حضور زنان در عرصه های مختلف فعالیتهای اجتماعی مانع از تشکیل خانواده و استحکام بخشیدن به آن نمی شود .

شهردار پول زالپولی  با عنوان این که خانواده  اولین نهاد اجتماعی است که نقش مهمی در سلامت جامعه داردتصریح کرد: پیشرفت جامعه ی اسلامی بدون بهره مندی کشور از نهاد خانواده سالم ، سرزنده و با نشاط ، امکان پذیر نمی دانند .

زالپولی خاطر نشان ساخت در راستای حمایت از اشتغال بانوان در شهر پول پس از برگزاری کارگاه آموزشی قالی بافی حمایت آن برعهده گرفتیم که در حال حاضر به ازای تحویل قالیچه شهرداری مبلغ دستمزد کارآموز را پرداخت می نماید که در عرصه ی کارآفرینی توانسته ایم قدمی مثبت برداریم.

شهردارپول به مسئله ی آموزش شهروندی افراد اشاره و افزود : آنچه که مشارکت بانوان ما در سرنوشت جامعه سهیم می کند ارائه ی بموقع راهکارهای عملی در راستای توسعه ی جامعه ی شهری بیان نمود .

خزایی مسئول کتابخانه عمومی پول کجور ضمن بیان سخنی ازامام راحل که نقش زن در جامعه را نقشی بسیار ارزنده و بی بدیل می دانستند عنوان داشت:بانوی ایرانی ثابت کرده است می تواند پابه پای مردان در تمامی صحنه ها ورود داشته باشد و نقش خود را به نحو احسن ایفا کند.خزایی هدف از برگزاری این نشست را بوجود آوردن فرصتی برای بیان مسائل و دغدغه های کاری  بانوان  کارمند عنوان نمود و تصریح کرد:به جهت برنامه ریزی و زمینه سازی جهت مشارکت بانوان در فعالیتهای اقتصادی شهری و به جهت توانمند سازی نقش بانوان در راستای دستیابی به توسعه ی پایدار  لازم است که نسبت به برگزاری کارگاه های آموزشی همایش ها و نشست های ادواری اقدام شود.

در این نشست با اهدای لوح تقدیر به بانوان کارمند از زحمات آنان قدردانی شد.

مصوبات:

1-      جلسات مربوط به بانوان شاغل استمرار داشته باشد.

2-      نسبت به شناسایی و استعدایابی بانوان شاغل شهر پول اقداماتی انجام شود.

3-      بخشی از فعالیتهای بخشداری به عنوان" اموربانوان" اختصاص یابد.


جلسه هماهنگی نهضت سوادآموزی با حضور رئیس اداره سواد آموزی شهرستان نوشهر آقای کوچ پیده روز چهارشنبه مورخ 8/6/91در محل بخشداری کجور برگزار شد.

امام جمعه بخش کجور در مورد اهمیت علم و دانش و سواد آموزی سخنانی را بیان داشته و تصریح کرد:اهمیت علم و دانش بر کسی پوشیده نیست و بنا به آیه ی قرآن" اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ خَلَقَ الْإِنْسان" نشان از این دارد که   اسلام به فراگیری علم و دانش تأکید بسیار دارد و اولین آیه ای که نازل شده به خواندن و نوشتن امر کرده است.

بخشدار کجور با ذکر مقدماتی از تاریخچه تشکیل نهضت سواد آموزی بیان داشت:7 دی ماه 1358 به فرمان امام خمینی ( ره) نهضت سوادآموزی تشکیل شد .

 بخشدار کجور در جلسه هماهنگی نهضت سواد آموزی بخش کجور توسعه آموزش را عاملی در جهت تحقق اهداف عالی نظام برشمرد و گفت: توسعه متوازن   شرایط بهره مندی را در تمامی زمینه میسر می سازد  .

   سید نادر موسوی زاده  با تأکید براینکه بودجه لازم جهت ریشه کنی بی سوادی در اختیار طرح   های قابل اجرا قرار خواهد گرفت، گفت: استفاده از ظرفیت همکاران فرهنگی برای ترویج   سوادآموزی می تواند اقدام موثری در راستای توسعه آموزش های سوادآموزی باشد  .

    بخشدار کجور با اشاره به شناسایی اسمی بی سوادان در منطقه کجور گفت: با اجرای این   طرح و شناسایی افراد بی سواد قطعاً شاهد پوشش حداکثری این افراد خواهیم بود .

 موسوی زاده  افزود: سواد آموزی به توفیق فرمان امام خمینی (ره) از یک حرکت محدود فرهنگی، به نهضتی فراگیر تبدیل شد و از تاریخ 7 دی ماه در شمار مقدس ترین آرمانهای انقلاب اسلامی در آمد.

 رئیس اداره سوادآموزی شهرستان نوشهربا ارائه ی شمه ای از تاریخچه نهضت سواد آموزی و روند ادامه کار تشکیلات سوادآموزی تصریح کرد: در راستای منویات مقام معظم رهبری شایسته است که نسبت به امر سواد آموزی در بخش کجور نیز اقداماتی مثبت انجام دهیم. و براساس برنامه ریزی های به عمل آمده باید  تا پایان سال 1393  آمار بیسوادی به حداقل برسد.

کوچ پیده با اشاره به اهمیت سوادآموزی در کشور گفت: یکی از سیاست های راهبردی برنامه 5 ساله، ریشه کن کردن بی سوادی واستفاده از ظرفیت ها برای شتاب دادن به این امر بوده است .

کوچ پیده یادآور شد: بنا بر منویات مقام معظم رهبری تا پایان برنامه پنجم توسعه باید افراد بین سنین 10 تا 49 سال باسواد شوند و برای تحقق این مهم بایدتمامی دستگاههای مرتبط اعلام همکاری نمایند.

وی عنوان کرد:هر فرد باسواد و واجد شرایطی که مایل به همکاری با نهضت سواد آموزی است می‌تواند اعلام آمادگی کند و در صورت تدریس به ازاء هر نفر 400 هزار تومان به فرد آموزش دهنده پرداخت خواهد شد، همچنین کتاب و لوازم التحریر نیز در اختیار آنها قرار می‌گیرد و این واجد دو شرط است اینکه فرد ثبت‏نام شده از بانک اطلاعاتی ما باشد و دیگر اینکه آزمون پایانی هم گرفته شود.

کوچ پیده خاطر نشان کرد: در برنامه پنجم، سیاست ما در سوادآموزی، آموزش فرد به فرد است همچنین رویکرد جدید در سوادآموزی روش تلفیقی است و در بسته‌های آموزشی که ارائه می‌شود علاوه بر متون فارسی، آموزش قرآن نیز در آنها لحاظ شده است.

مصوبات:1-شوراها و دهیاران جهت همکاری با طرح نضت سوادآموزی  نسبت به دریافت فرم ها و لیست ها ی ثبت نام به آموزش و پرورش کجور مراجعه نمایند.2-شوراها و دهیاران در خصوص شناسایی و پیگیری و معرفی بی سوادان به مدیران مجتمع ها ی آموزشی اقدام نمایند.3-از طرف اداره ی آموزش و پرورش کجور جلسه ای فوری برای مدیریان مجتمع های آموزشی جهت اجرایی نمودن آموزش "آموزش یاران" اقدام شود.4-اداره آموزش و پرورش اطلاع رسانی دقیق جهت آموزش "فرد به فرد سوادآموزی " را بر عهده گیرد.


در معرفی این کتاب عنوان شده است: ««هستی و زبان» که اثری در حوزه هستی‌شناسی و فلسفه زبان است‌، به این پرسش پاسخ می‌گوید که زبان در چه مرتبه‌ای از مراتب وجود آدمی تحقق می‌یابد و چه رابطه‌ای با هستی برقرار می‌کند. با مطالعه این کتاب‌، از یک‌سو می‌توان به درک تأثیر فلسفه در پیدایش دستور و قواعد زبان نائل آمد و از سوی دیگر، ریشه بسیاری از جریان‌های فکری و فلسفی را در زبان‌شناسی و دستور زبان یافت.

کتاب «هستی و زبان» حاوی این نظرگاه است که سه پدیده هستی‌، اندیشه و زبان‌، خصلتی مشترک دارند و به موجب این خصلت‌، عقل در هر مرتبه‌ای از مراتب وجود که ظهور یابد‌، زبان نیز در همان مرتبه قرار می‌گیرد.»

در ادامه معرفی کتاب «هستی و زبان» می‌خوانیم: «این کتاب که عصاره آرا و اندیشه‌های دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی‌، استاد فلسفه دانشگاه تهران، است‌، علاوه بر رویکرد تحلیلی به نظرات فلاسفه و متکلمان اسلامی و اروپایی‌، حامل نظریه‌ای با عنوان «زیرساخت عقلانی زبان» است و بر اساس آن توضیح می‌دهد که زبان‌ از حوزه تجربه فراتر است و به ساحت عقل تعلق دارد.»

«هستی و زبان» در 124 صفحه‌ با شمارگان 2100 نسخه و قیمت 2500 تومان در آغازین روزهای سال از سوی انتشارات مؤسسه اطلاعات روانه بازار نشر شده است.

از مؤلف کتاب‌، محمدجعفر محمدزاده، تا کنون کتاب‌های «از منزل کفر تا به دین»، «تک‌بیت‌های حافظ»،‌ «فراسوی زمان»، «گفتار حکیم» و «اسفندیارنامه» در حوزه‌های ادبیات فارسی و حکمت شرق به چاپ رسیده است. او در بیش‌تر تألیف‌های خود دلمشغولی به پیوند ادبیات و حکمت اسلامی را نشان داده است.


 

از منزل کفر تا به دین» منتشر شد

 کتاب «از منزل کفر تا به دین» مجموعه‌ای از مقالات در حوزه‌های حافظ پژوهشی، خیام پژوهشی، مولوی پژوهی و شاهنامه پژوهی نوشته محمد جعفر محمدزاده از سوی انتشارات ابرون با همکاری احیای کتاب منتشر شد.

 کتاب «از منزل کفر تا به دین» مجموعه‌ای از مقالات در حوزه‌های حافظ پژوهشی، خیام پژوهشی، مولوی پژوهی و شاهنامه پژوهی نوشته محمد جعفر محمدزاده از سوی انتشارات ابرون با همکاری احیای کتاب در شمارگان 3000 نسخه و به بهای بیست هزار ریال منتشر شد.

فصل نخست این کتاب، پژوهشی است درباره آنچه خیام از قرآن، احادیث و مجموعه معارف اسلامی به میراث یافته است. بخش دوم کتاب، مشتمل بر تأملاتی در حافظ پژوهی است که در هر دو وجه صورت و معنای شعر حافظ نگارش یافته‌اند و مطالعه آنها مدخلی برای شناخت جهان و زبان شعر حافظ است.

محمدزاده پیش از این و در کتاب «تک‌بیت‌های حافظ» چاپ اول 1380 از ویژگی‌های ذهن و زبان حافظ به تفصیل سخن گفته است. در بخش سوم کتاب نیز طی چهار مقاله مجزا تکوین شاهنامه، بررسی تطبیقی آن با غرر ثعالبی نوروز در شاهنامه، شرح فرزند کشی رستم و زندگانی و مرگ باربد، خنیاگر ایرانی شرح داده شده است.

آخرین بخش کتاب نیز مقاله‌ای است در بیان نمونه‌های طنز در مثنوی با عنوان «طنز بگذار، جد از او بردار» که در جست‌وجوی مایه‌های طنز در اثر گرانقدر مولانا ست.

مولانا که دریافته بود مخاطبان او طی ساعات بی‌وقفه‌ حضور در مجلس مثنوی نیاز به انبساط خاطر دارند، در خلال دفاتر مثنوی داستان‌هایی طنزآمیز را نقل و مجلس مثنوی را از یکنواختی و یکدستی خارج می‌کرد، در این بخش مختصات این داستان‌ها بررسی شده است.

محمد جعفر محمد زاده مولف اثر که تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی به پایان برده است، در این مجموعه کوشیده است ذهن و زبان مخاطبان را که امروز نه فقط به بنگاله بلکه به دیگر قلمروهای زبان نیز می‌رود پیوند دهد.

 


فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا که چند ماهی در انظار عمومی ظاهر نشده‌ است، درحال نوشتن کتابی با همکاری هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا است.

این خبر در وبلاگ «یوهاندری مونتانا» منتشر شد که معمولا اخبار دست اول و رسمی کوبا را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. وی این اقدام را در پاسخ به شبکه‌های اجتماعی انجام داد که در آستانه 86 سالگی تولد کاسترو، ‌ در زمینه  بیماری و فیلم رهبر سابق کوبا شایعه پراکنی کرده‌اند.

فونتانا در بلاگ خود نوشت: خبر بدی برای پسران خلاق سازمان سیا دارم. فیدل کاسترو به طور مشترک با هوگو چاوز در حال کار بر روی کتابی است که به زودی منتشر می‌شود.

آخرین باری که چاوز در تلویزیون دولتی کوبا ظاهر شد، ‌ نوزدهم ژوئن بود که نظر کوتاه خود را درباره مساله‌ای بیان کرد. وی آخرین‌بار در 28 ماه مارس زمانی که برای دیدار با پاپ بندیکت به سفارت واتیکان در هاوانا رفته بود، ‌ در انظار عمومی ظاهر شد.

در آن زمان او برای راه رفتن نیاز به کمک داشت و پشتش خمیده شده بود. سلامت کاسترو که به مدت 49 سال رهبری کوبا را برعهده داشت‌، از سال 2006 که عمل جراحی فوری انجام داد، ‌ رو به وخامت گذاشت.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا


 
 بخشدار کجور سید نادر موسوی زاده روز قدس را نقطه عطفی در تاریخ انقلاب دانست و از حضور باشکوه مردم روزه دار و ولایتمدار و مسئولین بخش کجور در راهپیمایی روز قدس تقدیر و تشکر نمود.موسوی زاده طی پیامی تصریح کرد:اینجانب بر خود وظیفه می داند از آحاد امت ولایی و همیشه سرفراز منطقه کجور بویژه مردم خونگرم روستاهای مجاور که علی رغم بعد مسافت همیشه در چنین صحنه هایی حضور پر رنگ داشته و دارند تقدیر و تشکر نموده و از خداوند بزرگ اقتدار و عزت و پایندگی روز افزون اسلام و مسلمین و نابودی رژیم اشغالگر قدس را مسئلت دارم.