سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یاوران کتاب

 

برگزاری نمایشگاه نقاشی با موضوع طبیعت زانوس

نمایشگاه نقاشی آقای محرمعلی پاشا زانوسی در روستای زانوس منطقه کجور 75 کیلومتری شهرستان نوشهر از 17 مرداد ماه افتتاح شده است.

محرمعلی پاشا زانوسی متولد 1353 با تحصیلات فوق لیسانس ؛تصویر سازی؛ فارغ التحصیل دانشگاه تهران می باشد.

پاشا زانوسی هدف از برگزاری این نمایشگاه را علاقه ی مردم به هنر و بخصوص به نقاشی هایی که از خود طبیعت زانوس گرفته شده باشد را عنوان کرده است.

ایشان در مورد استقبال مراجعین از این نمایشگاه عنوان داشت: استقبال مراجعین تا به امروز بیش از حد انتظار بوده است و در ادامه تصریح کرد:توجه به سلایق هنری مخاطبین می تواند باعث استقبال بیشتر مخاطب از نمایشگاه های نقاشی باشد.

  طبق گفته ی خودشان انتظاری از مسئولین ندارند واما معتقد است اگر مسئولی سمتی دارد حداقل در زمینه های هنری تعصبی، علمی، تخصصی یا تعهدی داشته باشد تا بدین منوال بستری مناسب جهت حمایت از هنرمندان هموارگردد.

پاشا زانوسی در این نمایشگاه 33 اثر منتخب خود را در معرض دید مراجعان قرار داده است که می توان به دو بخش تقسیم کرد. بخشی از آثار که طبیعت گرایانه بوده و از مناظر روستای زانوس کار شده است. بخش دیگر ذهنی نگاری هایی است که یاد آور سازه های چوبی گذشته این روستا بوده که امروزه کمتر دیده می شود. از آن جمله درب ها و پنجره های چوبی، گنجه، خانه های قدیمی(کلچو) و غیره اند.  

ایشان ضمن نقاشی، نگارش چندین مقاله با عناوین ذیل در کارنامه خود دارند:

 1- منظره نگاری کمال الملک در سفرهای مازندران

 2-علی مطیع و مکتب ایرانشهر

 3-تاثیر متقابل تصویر سازی ایران و هند در عصر صفویه

 4-تذهیب در نگارگری مکتب هرات

 5-تبیین ریشه های نونگارگری در چهار مدرسه

و مقاله ی برگزیده ایشان با عنوان "آموزه های طبیعت گرایانه در نگارگری معاصر ایران"در هشتمین همایش دوسالانه ملی نگارگری ایران که با ایراد سخنرانی همراه بوده است.

لازم به ذکر است ضمن آنکه ایشان تا به حال در چندین نمایشگاه گروهی در مشهد و تهران وهمچنین درموزه هنرهای معاصر اصفهان شرکت داشته است، هم اینک اولین نمایشگاه انفرادی خود را در روستای زانوس محل تولد خویش برای عموم به نمایش گذاشته است.

به اطلاع عموم علاقه مندان می رساند زمان بازدید از نمایشگاه نقاشی به شرح زیر می باشد:


مکان : روستای زانوس-جنب حمام قدیمی- کارگاه هنری سیف-


زمان : 17 الی 25 مرداد

ساعت بازدید: صبح:13- 9 عصر:20-15


  برگزاری نمایشگاه نقاشی

                استاد محرمعلی پاشا زانوسی

 
موضوع : طبیعت زانوس


مکان : روستای زانوس


زمان : 17 الی 25 مرداد

ساعت بازدید صبح: 13-9

                               و عصر:20-15



11مرداد سالروز شهادت شیخ فضل الله نوری حاج شیخ فضل‌الله کجوری معروف به نوری از علماء مجتهدین و مراجع برجسته صدر مشروطیت در سال 1259ق متولد شد. پدرش مرحوم ملامعباس مازندرانی کجوری معروف به پیشنماز بود. شیخ فضل‌الله پس از انجام تحصیلات مقدماتی و سطح عازم عراق شد…


و در محضر بزرگانی چون آیت‌الله میرزاحسن شیرازی و آیت‌الله حبیب ‌الله  رشتی به فرا گرفتن علوم اسلامی پرداخت. پس از مراجعت از عتبات به ایران نفوذ و مرجعیت تام پیدا کرد، مقام علمی والای او را حتی مخالفان و متنفذان سیاسی منکر نشده و او را در مدارج علمی برتر از دیگران دانسته‌اند. وی علاوه بر دانش کلان از فهم و درک عمیق سیاسی بهره‌مند بوده و فعالیتهای سیاسی و اجتماعی فراوانی داشته، از جمله در واقعه تحریم تنباکو در کنار میرزاحسن آشتیانی قرار گرفت و از پرچمداران این نهضت شد.

   شیخ در طلوع مشروطیت و جنبش عدالتخواهی با دو زعیم مشروطه آیت‌الله سیدعبدالله بهبهانی و آیت‌الله سیدمحمد طباطبایی همراه و همگام بود. اما پس از مدتی از مشروطه‌طلبان جدا شد زیرا مشروطه را با شریعت سازگار ندانست و خواستار حکومت مشروطه مشروعه شد. از این پس اختلاف بین مشروطه‌خواهان و شیخ فضل‌الله و طرفدارانش آغاز شد به طوری که طرح ترور شیخ ریخته شد و در 16 ذی الحجه 1336ق شیخ فضل‌الله توسط کریم دواتگر مورد سوء قصد قرار گرفت و گلوله‌ای به پای شیخ اصابت کرد، ضارب نیز هنگام دستگیری گلوله‌ای به گلوی خویش شلیک کرد و مجروح شد ولی پس از مدتی که در زندان به سر برد شیخ ضارب خود را بخشید.
     در این ایام جنگ بین مشروطه‌خواهان و مستبدین با فتح تهران توسط قوای بختیاری و مجاهدین گیلانی پایان یافت و محمدعلی شاه از سلطنت خلع شد و احمدمیرزا ولیعهد به تخت سلطنت جلوس نمود. سپس به شیخ فضل‌الله پیشنهاد شد جهت تأمین جانی و مالی خویش به سفارت روس پناه ببرد ولی او نپذیرفت و شهادت را بر توسل به اجنبی ترجیح داد.
     جمعی از معاندان به منزل شیخ رفته او را دستگیر نمودند و به میدان توپخانه بردند، وی در محکمه انقلابی که دادستانش شیخ ابراهیم زنجانی بود به اعدام محکوم شد و یپرم خان ارمنی که ریاست نظمیه را به عهده داشت حکم را به اجرا درآورد و شیخ به دار آویخته شد و پس از لحظاتی چراغ عمرش خاموش شد.
      مرحوم شیخ فضل‌الله که اعلم بر علمای آن روز بود صاحب تألیفات عدیده‌ای است از جمله: تذکره الغافل و ارشادالجاهل و صحیفه مهدویه و چندین اثر دیگر… وی شعر را نیز نیکو می‌سرود و چندین قصیده در مدح امامان و اهل بیت (ع) به خط و انشای وی موجود است.

http://beiragh.net/?p=153