سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یاوران کتاب

 به گزارش ستاد خبری هفته کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور صبح امروز در بیست و دومین دوره تکریم مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی (یادبود عالم فقید و مفسر گرانقدر علامه سید محمد حسین طباطبایی) در تالار وحدت به ایراد سخنرانی پرداخت.

متن سخنان دبیرکل نهاد در این مراسم به شرح زیر است:


بنام آنکه جان را روشنی داد

میهمانان گرامی، سروران عزیز

خدای را شاکرم که در جامعه‌ای و در عصری زندگی می‌کنیم که در نشستی که برای تکریم و تقدیر از خدمات صادقانه و خالصانه‌ی کتابداران این مرز و بوم تشکیل شده برترین شخصیتهای فرهنگی ـ اجتماعی از رئیس محترم دفتر مقام معظّم رهبری که خود اهل کتاب و شعر و فرهنگ‌اند تا وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی که از سلاله‌ی روحانیت و معنویت و فرهنگ است، تا نمایندگان محترم مجلس، تا رؤسای دستگاههای دولتی و غیردولتی مشتاقانه حضور یافته‌اند تا قدر و منزلت رفیع کتابدار را ارج بگذارند و بر اهمیت و نقش و فعالیت آنان تأکید کنند.

البته جز این هم انتظار نمی‌رود! زیرا بالاترین مقام معنوی و سیاسی و اجتماعی یعنی رهبر عظیم‌الشأن این نظام کسی است که به کتابخوانی و انس با کتاب شهرة عام و خاص است و به تصریح خود ایشان از نوجوانی عضو و مراجعه‌کننده به کتابخانه‌ها بوده و بر نقش مهم و دلسوزی کتابداران از روزگاران گذشته تا کنون تأکید کرده‌اند.

و علیرغم مسئولیتهای بسیار حساس و سنگین و متنوع همچنان هم خود به مطالعه‌ی کتاب در حوزه‌های متنوع فرهنگی، ادبی، سیاسی، اجتماعی، تاریخی انس و ممارست دارند و هم در مناسبتها و جمع‌های مختلف به معرفی کتاب پرداخته‌اند و هم بارها و بارها به تبلیغ و ترویج کتابخوانی در جامعه تأکید کرده‌اند. هم ایشان کتابدار را منبع و منشأ و مرجع راهنمایی مراجعه‌کنندگان به کتاب دانسته‌اند.

این ترسیم نقش برجسته‌ی کتابداری کجا و آنها که کتابداری را صرفاً مسئول داد و ستد کتاب در کتابخانه‌ها می‌دانند. ... بگذریم.

کتابداران این کشور هنوز حلاوت دیدار با آن رهبر عزیز را به خاطر دارند که در تیرماه سال 1390 جلسه‌ی دیدار با کتابداران را جلسه‌ای صد درصد فرهنگی دانستند و قصد اول خود را از آن ملاقات تشکر از کتابداران در سراسر کشور به خاطر کار بزرگ و مهم آنان اعلام کردند.

میهمانان گرامی

کتابداران با این مسئولت سنگین و با رویارویی با برخی مشکلات و تنگناهای معیشتی و امنیت شغلی و امور رفاهی و در حالی که بعضاً با تحمل سختیهای بسیار به انجام وظیفه مشغولند هرگز انجام وظیفه فرهنگی را به دلیل این سختیها دچار وقفه و سستی نکرده اند.

کتابدار حقوق کمی میگیرد امور رفاهی کمی دارد اما هرگز از خدمت به علاقمندان به کتاب و کتابخوانی کم نگذاشته و نمیگذارد چرا که میداند:

اهــل کام و ناز را درکوی رندی راه نیست                        رهرو میباید جهانسوزی نه خامی بیغمی

کتابدار مرکز فعالیت دلسوازنه‌ی خود را موقوف به آن نکرده که ابتدا مشکلاتش حل شود و بعد به انجام وظیفه مشغول شود بلکه با دل و جان و در شرایطی که گاه سالها برخی از ا بتدایی‌ترین بندهای حقوق و مزایای حداقلی‌اش را نیز دریافت نکرده با دل و جان چون شمعی سوخته تا محیط فرهنگ و کتاب و کتابخوانی را روشن و نورانی نگاه دارد و در دل زمزمه کند:

وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم          کــــه در طریقت ما کافریست رنجیدن

اینک در این محفل گرم و نورانی بار دیگر بر همان عهد و پیمان‌اند که:

عاشقان چون عهد با جانان کنند              جان شیــرین بر سر پیمان کنند